Παρασκευή 26 Απριλίου 2013

ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ!

Το Δελφινάκι από το μπλογκ http://delfinaki-sunset.blogspot.gr/
μας ζήτησε να κάνουμε μια ανάρτηση σχετικά με τα πασχαλινά έθιμα του τόπου μας.
Όσοι λοιπόν έχουμε καταγωγή από κάποιο όμορφο χωριό-πόλη-νησί της Ελλάδας μας
ας το κάνουμε!
Πραγματικά θα είναι πολύ ενδιαφέρον να μάθουμε κάποια ιδιαίτερα ίσως έθιμα της
Κέρκυρας, της Πελοποννήσου, της Ρούμελης και πάει λέγοντας.
Προσωπικά έχω γεννηθεί Αθήνα αλλά με μητέρα Πελοποννήσια και πατέρα
Κωνσταντινοπολίτη, αλλά η μεγάλη μου αγάπη είναι η Μεσσηνία πατρίδα του
συζύγου μου.
Έτσι λοιπόν θα σας αναφέρω κάποια χαρακτηριστικά έθιμα της Μεσσηνίας
για το Πάσχα.
Το πιο χαρακτηριστικό λοιπόν έθιμο είναι ο Σαιτοπόλεμος, το οποίο είναι βγαλμένο
από τους ηρωικούς αγώνες των Μεσσήνιων εναντίον των Τούρκων.
Οι Καλαματιανοί με τις σαίτες τους έκαναν τόσο τρομερό θόρυβο που τα άλογα
των Τούρκων τρόμαξαν και έφυγαν πανικοβλημένα ρίχνοντας κάτω τους αναβάτες τους!
 Το έθιμο αυτό συνεχίζεται και σήμερα την Κυριακή του Πάσχα και οι
Καλαματιανοί προετοιμάζονται γι αυτό έναν ολόκληρο χρόνο!
Κυριολεκτικά μόλις τελειώνει ο σαιτοπόλεμος το Πάσχα, την άλλη κιόλας ημέρα ξεκινούν οι προετοιμασίες για την επόμενη χρονιά!
Οι σαιτολόγοι έχουν αναγάγει το έθιμο αυτό σε επιστήμη και προετοιμάζονται τόσο
προσεχτικά ούτως ώστε να εξαλειφθεί κάθε πιθανός κίνδυνος.
 Οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ομάδες οι οποίες διαθέτουν τον επικεφαλής,
σαλπιγγτή και λάβαρο!
Πολλοί φοράνε και παραδοσιακές στολές η πρόχειρα ρούχα.
Με το σύνθημα της έναρξης ανάβουν όλες οι σαίτες και ο εκκωφαντικός
θόρυβος κάνει το πλήθος να αλλαλάζει !
Προσωπικά δεν το έχω παρακολουθήσει ποτέ γιατί ο εκωφαντικός θόρυβος με
τρελλαίνει, αφήστε που είμαι και φοβιτσιάρα!
Ακόμη θυμάμαι την πεθερά μου να ετοιμάζει πρωί Μ. Σαββάτου μετά την
πρώτη Ανάσταση τη λαμπροκουλούρα με το κόκκινο αυγό στην μέση, την οποία
έκοβε ο πεθερός μου το μεσημέρι της Κυριακής του Πάσχα και τις λαλαγγίδες
με το πετιμέζι.
Σε ένα άλλο χωριό λίγο έξω από την Καλαμάτα το Πλατύ, ανήμερα του Αγίου Γεωργίου
γίνονται αγώνες με άλογα ( εις ανάμνηση του Αγ. Γεωργίου που συνήθως απεικονίζεται έφιππος)
Τα έθιμα σε όλες τις γωνιές της Ελλάδας μας είναι πολλά και όμορφα.
Έγκειται σε μας να τα διατηρήσουμε και να τα παραδώσουμε στα παιδιά και τα εγγόνια
μας για να κρατήσουμε την Ελλάδα μας ζωντανή!
Εύχομαι καλό και ευλογημένο Πάσχα να έχετε όλοι, καλή Ανάσταση και
να περάσετε καλά και όμορφα με τις οικογένειες σας!
Ευχαριστώ ακόμη το Δελφινάκι που μου έδωσε την ευκαιρία να παρουσιάσω κάποια
από τα έθιμα της αγαπημένης μου πατρίδας!

4 σχόλια:

  1. Καλησπέρα Μαρία μου....σ ευχαριστώ πολύ για την συμμετοχή και την άμεση ανταπόκριση...μου αρέσει πολύ να μαθαίνω τα έθιμα,ήθη,παραδόσεις κάθε τόπου, αυτά εναι που τον κάνουν ξεχωριστά..και αυτά είναι η ταυτότητα του κάθε τόπου ,πρέπει να διατηρούνται... διαβασα τα έθιμα σας..λίγο φοβιτσιάρικο μου ακούγεται αυτό με τις σαίτες , αλλά χαίρομαι που τηρείται..αυτό με τις λαλαγγίδες και το πετιμέζι δε κατάλαβα τι είναι αυτά..
    χάρηκα τα έθιμα σας... Φιλούθκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δελφινάκι όντως είναι έτσι όπως το λες,εγώ δεν έχω πάει ποτέ σε σαιτοπόλεμο,είναι κάτι αντίστοιχο μ αυτό που γίνεται αν θυμάμαι καλά στην Χίο το Πάσχα αλλά εγώ είμαι πολύ φοβιτσιάρα και δεν τα πάω καλά με τα μπαμ μπουμ!
    Οι λαλαγγίδες είναι σαν τηγανίτες με αλεύρι και νεράκι,τηγανίζονται και σερβίρονται με πετιμέζι.
    Διαφέρουν από τα λαλάγγια που τα φτιάχνουμε τα Χριστούγεννα και γίνονται με προζύμι και τηγανίζονται κι αυτά αλλά είναι αλμυρά!
    Αυτά!
    Φιλιά πολλά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ ωραία έθιμα...
    Ξεχωριστά...
    μόνο που με τα μπαμ μπουμ εγώ τρέχω να πάω σπίτι....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μαρία μου με πρόλαβες!!Και εγώ από χωριό της Μεσσηνίας είμαι και αυτά ακριβώς τα έθιμα θα περιέγραφα. Ηδη ετοιμάζονται για τον σαιτοπόλεμο στον οποίον δεν έχω πάει, αλλά στις ιπποδρομίες έχω παει και είναι υπέροχα .
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή